56

آیه الله حاج شیخ محمد حسن رمزی طبسی

الف) تولّد
استاد در ۲۹ شوال ۱۳۵۰ قمری مطابق با فروردین ماه ۱۳۱۰ شمسی در شهرستان طبس از پدری با ایمان و متقّی ، و مادری پارسا و با عفّت دیده به جهان گشود…..
پدر و مادر با جدیّت تمام ومراقبت تام به تربیت او پرداخته و او را قبل از بلوغ با مسائل دینی آشنا، بنحوی که قرآن کریم را به اندک زمانی فراگرفت.
ب) ورود به حوزه علمیه
وی در سال ۱۳۲۵ شمسی در حالی که تنها ۱۵ بهار از عمر شریفش گذشته بود به خاطر علاقه شدید به تحصیل علم و کسوت روحانیت در حوزه علمیه طبس به تحصیل علوم دینی پرداخته، با جدیّت تمام ادبیات صرف ونحو را در اندک زمانی به پایان رسانیده و پس از آن کتاب معالم و شرایع الاسلام و قسمتی از شرح لمعه را به ترتیب نزد اساتید بزرگواری آن حوزه آیات عظام: حاج شیخ محمد علی مدرّس و حاج شیخ غلامرضا نمایی و حاج شیخ ابراهیم مجتهد نجفی فراگرفت.
ج) هجرت به حوزه علمیه مشهد مقدس
آن گاه در سال ۱۳۲۹ شمسی جهت ادامه تحصیل به حوزه علمیه مشهد مقدس مهاجرت کرده ادامه لمعتین و قسمتی از قوانین الاصول را از محضر درس آیه الله حاج میرزا مدرّس یزدی استفاده برد، پس از آن سطوح عالیه «رسائل و مکاسب و کفایه الاصول» را نزد استاد عظیم الشان مرحوم آیه الله حاج شیخ هاشم قزوینی(ره) که به فرموده ایشان «استادی کم نظیر و بلکه بی نظیر بود» به اتمام رسانید.
بعد از تکمیل سطوح عالیه و عزیمت حضرت آیه الله العظمی میلانی (ره) از کربلا به مشهد مقدّس ، حدود چهار سال در درس خارج فقه «کتاب الصلاه» ایشان شرکت کرده و تقریزات درس ان بزرگوار را به صورت منقّح مکتوب فرمود.
د) هجرت به حوزه علمیه نجف اشرف
وی در سن ۲۹ سالگی به پیروی از سنّت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم باهمسری عفیف و پاکدامن ازدواج نمود و در سال ۱۳۴۱ به منظور تکمیل تحصیلات حوزوی و استفاده از انوار قدسّیه مولای متّقیان حضرت امیر المؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام به مرکز علم شیعه، نجف اشرف هجرت نموده و یک دوره کامل خارج اصول را در مدّت حدود چهارده سال از محضر استاد اعظم حضرت آیه الله العظمی خویی رحمه الله علیه استفاده نموده و تقریرات درس آن استاد فرزانه را در دو جلد به صورتی زیبا و منقّح تنظیم فرمود.
در تمام این مدّت نیز در بحث فقه، از محضر اساتید بزرگوار وآیات عظام : حضرت امام خمینی (ره) ، آیه الله العظمی سید محمود شاهرودی و آیه الله العظمی سید علی سیستانی کسب فیض نمود.
ه) مراجعت به ایران
پس از تکمیل تحصیلات در سال ۱۳۵۴ شمسی هم زمان با آشفتگی وضع عراق و فشارها و محدودّیت هایی که از طرف دولت عراق بر جامعه روحانیت و … اعمال می شد به حکم آیه شریفه: وَ ما کانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَافَّهً فَلَوْ لا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَهٍ مِنْهُمْ طائِفَهٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَ لِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذا رَجَعُوا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ، به ایران مراجعت نموده و مدت سه سال در زادگاه خویش(طبس) به ارشاد و هدایت مردم پرداخت.
پس از زلزله سال ۱۳۵۷ شمسی در طبس ، به اصرار بعضی از علماء به مشهد مقدس عزیمت کرده و به در خواست مرحوم آیه الله حاج سید ابراهیم حجازی طبسی بعد از تجدید بنای مدرسه علمیهسلیمان خان (سلیمانیه) مسئولیت اداره آن را به عهده گرفته و بعد از آن در مدرسه علمیه اهل البیت علیهم السلام مدّت ۱۸ سال با کوشش و بذل وسع ، ( سال ۱۳۷۵ شمسی) به تربیت شاگردان مکتب حضرت امام صادق علیه السلام پرداخت.
پس از آن بنا به دلایلی از اداره مدرسه صرفنظر کرده و علیرغم اصرار بعضی از طلاّب مبنی بر شروع درس خارج فقه و اصول، از این امر خودداری نموده و تا پایان عمر شریفش به تدریس سطوح عالیه اشتغال داشت.
و) سجایای اخلاقی و فردی
سجایای اخلاقی و روحیّات معنوی مرحوم استاد زیاده از این است که ذکر گردد، امّا به اختصار می توان گفت: در شب زنده داری وتهجّد ونمازشب التزام تام داشت به طوری که به فرموده خود مرحوم نماز شبش از سنّ ۱۳ سالگی تحت هیچ شرایطی ترک نشد.
در فروتنی و تواضع شهرهخاص بود، و حلم برباریش زبان زد همگان. زیارت همه روزه آقا علی بن موسی الرضا علیه السلام از او ترک نشد و اصرار فراوان بر آن داشت، از فرصت ها کمال استفاده را می نمود و به نوشتن احادیث اهمیّت فوق العاده می داد، به طوری که دو بار کتاب نفیس بحار الانوار را دور نمود و احادیث منتخب آن را نوشت.
در پرورش گل و گیاه و تکثیر آن بین دوستان و علاقه مندان تلاش فراوان داشت ،در خیاطی ماهر و لباس های خود را شخصاً می دوخت ، کتاب های فرسوده خود و دوستان را نیز به خوبی صحافی می نمود.
احترام خاصّی برای سادات بنی الزهراء قائل بود و هیچ گاه برآن ها مقدّم نمی شد حتی اگر شاگرد او باشد.
در باره قناعت، ساده زیستی و افتادگی، همین بس که وی با تمام مراتب علمی و اشتغال، در رفت وآمدهایی که به حوزه درس خود داشت در تمام فصول سال از اتوبوس شهری استفاده می نمود، در این اواخر فرزندانش بعضاً ایشان را با اتومبیل به مدرس و… می بردند.
ز) آثار قلمی
مرحوم استاد در تمام مدت عمر شریفش دست از قلم نکشیده و در موضوعات متعّدد فقهی ، اصولی ، اعتقادی، حدیثی و اخلاقی مکتوبات فراوانی از خود به جای گذاشته است که به بعضی از آن ها اشاره می کنیم:
۱) تفصیل الحقوق ،شرح روائی علی رساله الحقوق للام السّجاد علیه السلام ، مطبوع در فروردین ماه ۱۳۸۷ شمسی.«لازم به ذکر است مرحوم استاد به علّت درج عنوان آیه الله برروی جلد این کتاب از پخش آن ممانعت کردند»
۲) فتنه باب و بهاء،(فارسی) در دست چاپ توسط انتشارات قاف مشهد الرضا (ع).
۳)المنتخب – معجم موضوعی روائی- در سه جلد(عربی)
۴)آیات التبشیر و التبذیر(عربی)
۵) فضائل امیر المؤمنین علیه السلام (عربی)
۶) تقریرات الاصول{دوره کامل اصول آیه الله العظمی خوئی}( عربی)
۷)تقریرات الفقه{تقریرات درس فقه آیه الله العظمی خوئی}( عربی)
۸) کتاب الصلاه {تقریرات درس آیه الله العظمی میلانی}( عربی)
۹) شرح کفایه الاصول{ با استفاده از درس آیه حاج شیخ هاشم قزوینی} در سه جلد (فارسی)
۱۰) انیس اللیل( آداب و ادعیه سحر و نماز شب)
۱۱)رساله ای پیرامون فرقه اسماعیلیه (فارسی)
۱۲) رساله ای در علم امام (فارسی)
۱۳) رساله ای در برزخ(فارسی)
۱۴)رساله ای در تربیت اسلامی (فارسی)
۱۵) رساله ای از خلاصه کتاب اخلاقی آداب المتعّلمین(فارسی)و ده ها رساله و نوشته دیگر.

ه) ارتحال
سر انجام این استاد فرازانه در غروب دوشنبه دوازدهم جمادی الثانی ۱۴۲۹ هجری قمری مطابق با بیست وهفتم خرداد ماه ۱۳۸۷ شمسی در شب وفات حضرت ام البنین سلام الله علیها در حال وضو جهت فریضه نماز مغرب و عشاء به علت عارضه قلبی، روحش به ملکوت اعلی پیوست .
منبع: دانشنامه طبس

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی